Przedstawiamy listę 15 najlepszych filmów 2012 roku zdaniem Krytyków
z pierwszego piętra. W sondzie wzięło udział 27 młodych dziennikarzy filmowych (uczestników
I i II edycji warsztatów), którzy wskazali najlepsze ich zdaniem obrazy mijającego
roku, prezentowane w ramach kinowej dystrybucji lub w obiegu festiwalowym.
Oto wyniki:
Miejsce 15
Anna Karenina
Joe
Wright wie, jak robić kino historyczne – tym razem idzie jednak dalej, śmiało
traktując motyw „życia jako teatru”, a petersburską socjetę ubierając w stroje
inspirowane Christianem Diorem. Tam, gdzie współczesne inspiracje łączą się z
wiarygodnym przedstawieniem realiów epoki, emocje pozostają te same –
przejmujące – Patrycja Calińska
Miejsce 14
Za wzgórzami
Nieszczęście
i beznadzieja, którym nikt nie jest winny. Długie ujęcia, staranne kadry,
ubogie dialogi działają. Rumuńska Nowa Fala ciągle bardzo wysoka -
Bartosz Marzec
Miejsce 13
Mistrz
Miejsce 12
Dziewczyna z tatuażem
Miejsce 11
Imagine
Wielki
triumfator plebiscytu publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym, piękna
opowieść o przekraczaniu własnych ograniczeń. Za formalną innowacyjność,
poetyckość wpisaną w życie codzienne, a także znakomitą muzykę i klimatycznie,
choć dyskretnie sportretowaną Lizbonę – Patrycja Calińska
Kolejny
film Andrzeja Jakimowskiego, który uwodzi widza od pierwszej do ostatniej
minuty. Poetyckie zdjęcia w połączeniu z wciągającą, prowadzoną w szybkim
tempie fabułą powodują wypieki na twarzy. Polski film na międzynarodowym
poziomie - Damian Polit
Dowód
na to, że polskie kino stać na uniwersalność i że da się u nas robić filmy,
które może nie zawojują świata, ale też nie zamkną się tylko na nasz rynek z
powodu języka, tematyki czy specyfiki. Poza tym to naprawdę piękny film (wiem,
że to ogólnik, ale to prawda) i zawiera wiele inspirujących wątków -
Bartosz Wróblewski
Miejsce 10
Holy Motors
Carax znakomicie wpasowuje się w modne ostatnio
autotematyczne ciągoty filmowców, wynosi na wyżyny doskonałości zabawę kinem:
nie tylko swoją, ale i naszą - w próbę zrozumienia, co, jeśli w ogóle, naprawdę
chciał nam przekazać – Gabryś Krawczyk
Film,
który sprawia, że możemy z czystym sumieniem dać się ponieść magii kina. Nawet
najbardziej zajadłego krytyka filmowego powinien chociaż na kilka krótkich
chwil uczynić "widzem naiwnym" - Marcin Gołąb
Miejsce 9
Rzeź
Miejsce 8
Artysta
Agnieszka
Holland nazwała ten film piękną wydmuszką, jednak trudno o bardziej wdzięczny,
lekki i precyzyjnie zrealizowany ukłon w stronę kina początku XX wieku -
Dominika Pietraszek
Wspaniały,
oczyszczający skok w przeszłość. "Artysta" z wdziękiem, bez cienia
pretensjonalności wzbudza żywe emocje, pokazując czar i moc starego kina -
Mateusz Godlewski
Miejsce 7
Mroczny Rycerz powstaje
Miejsce 6
Róża
Cień
człowieczeństwa w piekle wojny i tuż po niej. Temat często podejmowany przez
filmowców, w obrazie Smarzowskiego zyskuje nową siłę oddziaływania -
Bartosz Marzec
Miejsce 5
Kochankowie z Księżyca
Wes Anderson dostarczył mi największej
przyjemności z PATRZENIA na kadry w tym sezonie; przyciągnął mnie, chwycił i
nie chciał puścić ani na chwilę. Nikt tak jak on nie potrafi groteską opowiadać
o sprawach tak poważnych i ważnych –
Gabryś Krawczyk
Anderson
idzie w zaparte; tym razem idealnie dobrał proporcje składników, z których
tworzy swoje obrazy. W "Moonrise Kingdom" uwypuklił wszystkie cechy
dla jego filmów charakterystyczne, opowiadając o rzeczach ważnych w swoim
niepowtarzalnym stylu. No i wyszło mu arcydzieło -
Mateusz Godlewski
Po
raz kolejny Wes Anderson pokazał, że nie ma sobie równych w swoim gatunku.
Żonglerka schematami, dużo kolorów, absurdalna historia wykorzystana, by
powiedzieć coś prawdziwego - czyli to, co kinomani lubią najbardziej - Martyna
Wojcieszek
Miejsce 4
Skyfall
Fantastyczny
mariaż nowoczesności z tradycją; intrygująca fabuła i spora dawka humoru –
prawdopodobnie nikomu z nas się nie śniło, że Bond może wrócić do formy w tak
dobrym stylu – Karolina Grzegorczyk
Miejsce 3
Wstyd
Bardzo
realistyczne studium wyobcowania, w którym smutek, złość i wisząca w powietrzu
tajemnica są niemal namacalne - Dominika Pietraszek
Za
bezkompromisową i brutalnie dogłębną penetrację psychiki mieszkańca
współczesnej metropolii. Film McQueena to przenikliwe studium dojmującej
samotności, wyobcowania i nieumiejętności nawiązania prawdziwie szczerej
relacji z drugim człowiekiem. Plus wybitna kreacja Michaela Fassbendera,
przywołująca na myśl najznakomitsze aktorskie dokonania Daniela Day-Lewisa i
Marlona Brando - Mateusz Jarosławski
Miejsce 2
Miłość
A r c
y d z i e ł o, niebywale intymny film o wielkiej sile wyrazu. Haneke po raz
kolejny udowadnia, że nie ma dla niego tematów tabu –
Karolina Grzegorczyk
Ważny
film prowokujący do rozważań moralnych. Cichy, intymny i zrealizowany
perfekcyjnie pod względem technicznym. Ideowo i tematycznie nie jest to jednak
kino dla każdego, a wręcz dla nielicznych - Bartosz
Wróblewski
Miejsce 1
Nietykalni
Polska zakochała
się w tym filmie – tak, jak cała Europa. Wzrusza, bawi i trzyma w napięciu: ogrom
emocji, jaki włożony jest w każdy kadr (przy tak niskim budżecie!) imponuje – a
znakomite aktorstwo i inteligentny, niepokorny humor dopełniają całości – Patrycja Calińska
Ciepły, zabawny i
poruszający dowód na to, że najciekawsze historie pisze życie – Karolina Grzegorczyk
Bardzo nietypowa
odmiana komedii kumpelskiej, która pozwala śmiać się z tego, o czym do tej pory
można było mówić tylko w tonie cierpiętniczym. Słodko-gorzka historia, która w
sposób wyjątkowo atrakcyjny burzy stereotypy - Dominika Pietraszek
Lekki i
bezpretensjonalny, a zarazem wcale nie banalny film dla każdego - zarówno
wymagającego odbiorcy, jak i niedzielnego kinomana, pragnącego od kina jedynie
dobrej zabawy - Bartosz Wróblewski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz