piątek, 14 grudnia 2012

TOP 15



Przedstawiamy listę 15 najlepszych filmów 2012 roku zdaniem Krytyków z pierwszego piętra. W sondzie wzięło udział 27 młodych dziennikarzy filmowych (uczestników I i II edycji warsztatów), którzy wskazali najlepsze ich zdaniem obrazy mijającego roku, prezentowane w ramach kinowej dystrybucji lub w obiegu festiwalowym.

Oto wyniki:

Miejsce 15

Anna Karenina

Joe Wright wie, jak robić kino historyczne – tym razem idzie jednak dalej, śmiało traktując motyw „życia jako teatru”, a petersburską socjetę ubierając w stroje inspirowane Christianem Diorem. Tam, gdzie współczesne inspiracje łączą się z wiarygodnym przedstawieniem realiów epoki, emocje pozostają te same – przejmujące – Patrycja Calińska


Miejsce 14

Za wzgórzami

Nieszczęście i beznadzieja, którym nikt nie jest winny. Długie ujęcia, staranne kadry, ubogie dialogi działają. Rumuńska Nowa Fala ciągle bardzo wysoka - Bartosz Marzec


Miejsce 13

Mistrz


Miejsce 12

Dziewczyna z tatuażem



Miejsce 11

Imagine

Wielki triumfator plebiscytu publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym, piękna opowieść o przekraczaniu własnych ograniczeń. Za formalną innowacyjność, poetyckość wpisaną w życie codzienne, a także znakomitą muzykę i klimatycznie, choć dyskretnie sportretowaną Lizbonę – Patrycja Calińska

Kolejny film Andrzeja Jakimowskiego, który uwodzi widza od pierwszej do ostatniej minuty. Poetyckie zdjęcia w połączeniu z wciągającą, prowadzoną w szybkim tempie fabułą powodują wypieki na twarzy. Polski film na międzynarodowym poziomie - Damian Polit

Dowód na to, że polskie kino stać na uniwersalność i że da się u nas robić filmy, które może nie zawojują świata, ale też nie zamkną się tylko na nasz rynek z powodu języka, tematyki czy specyfiki. Poza tym to naprawdę piękny film (wiem, że to ogólnik, ale to prawda) i zawiera wiele inspirujących wątków - Bartosz Wróblewski


Miejsce 10

Holy Motors

Carax znakomicie wpasowuje się w modne ostatnio autotematyczne ciągoty filmowców, wynosi na wyżyny doskonałości zabawę kinem: nie tylko swoją, ale i naszą - w próbę zrozumienia, co, jeśli w ogóle, naprawdę chciał nam przekazać – Gabryś Krawczyk

Film, który sprawia, że możemy z czystym sumieniem dać się ponieść magii kina. Nawet najbardziej zajadłego krytyka filmowego powinien chociaż na kilka krótkich chwil uczynić "widzem naiwnym" - Marcin Gołąb


Miejsce 9

Rzeź


Miejsce 8

Artysta

Agnieszka Holland nazwała ten film piękną wydmuszką, jednak trudno o bardziej wdzięczny, lekki i precyzyjnie zrealizowany ukłon w stronę kina początku XX wieku - Dominika Pietraszek
Wspaniały, oczyszczający skok w przeszłość. "Artysta" z wdziękiem, bez cienia pretensjonalności wzbudza żywe emocje, pokazując czar i moc starego kina - Mateusz Godlewski



Miejsce 7

Mroczny Rycerz powstaje



Miejsce 6

Róża

Cień człowieczeństwa w piekle wojny i tuż po niej. Temat często podejmowany przez filmowców, w obrazie Smarzowskiego zyskuje nową siłę oddziaływania - Bartosz Marzec


Miejsce 5

Kochankowie z Księżyca

Wes Anderson dostarczył mi największej przyjemności z PATRZENIA na kadry w tym sezonie; przyciągnął mnie, chwycił i nie chciał puścić ani na chwilę. Nikt tak jak on nie potrafi groteską opowiadać o sprawach tak poważnych i ważnych – Gabryś Krawczyk

Anderson idzie w zaparte; tym razem idealnie dobrał proporcje składników, z których tworzy swoje obrazy. W "Moonrise Kingdom" uwypuklił wszystkie cechy dla jego filmów charakterystyczne, opowiadając o rzeczach ważnych w swoim niepowtarzalnym stylu. No i wyszło mu arcydzieło - Mateusz Godlewski

Po raz kolejny Wes Anderson pokazał, że nie ma sobie równych w swoim gatunku. Żonglerka schematami, dużo kolorów, absurdalna historia wykorzystana, by powiedzieć coś prawdziwego - czyli to, co kinomani lubią najbardziej - Martyna Wojcieszek



Miejsce 4

Skyfall

Fantastyczny mariaż nowoczesności z tradycją; intrygująca fabuła i spora dawka humoru – prawdopodobnie nikomu z nas się nie śniło, że Bond może wrócić do formy w tak dobrym stylu – Karolina Grzegorczyk


Miejsce 3

Wstyd

Bardzo realistyczne studium wyobcowania, w którym smutek, złość i wisząca w powietrzu tajemnica są niemal namacalne - Dominika Pietraszek

Za bezkompromisową i brutalnie dogłębną penetrację psychiki mieszkańca współczesnej metropolii. Film McQueena to przenikliwe studium dojmującej samotności, wyobcowania i nieumiejętności nawiązania prawdziwie szczerej relacji z drugim człowiekiem. Plus wybitna kreacja Michaela Fassbendera, przywołująca na myśl najznakomitsze aktorskie dokonania Daniela Day-Lewisa i Marlona Brando - Mateusz Jarosławski


Miejsce 2

Miłość

A r c y d z i e ł o, niebywale intymny film o wielkiej sile wyrazu. Haneke po raz kolejny udowadnia, że nie ma dla niego tematów tabu – Karolina Grzegorczyk

Ważny film prowokujący do rozważań moralnych. Cichy, intymny i zrealizowany perfekcyjnie pod względem technicznym. Ideowo i tematycznie nie jest to jednak kino dla każdego, a wręcz dla nielicznych - Bartosz Wróblewski


Miejsce 1

Nietykalni

Polska zakochała się w tym filmie – tak, jak cała Europa. Wzrusza, bawi i trzyma w napięciu: ogrom emocji, jaki włożony jest w każdy kadr (przy tak niskim budżecie!) imponuje – a znakomite aktorstwo i inteligentny, niepokorny humor dopełniają całości – Patrycja Calińska

Ciepły, zabawny i poruszający dowód na to, że najciekawsze historie pisze życie – Karolina Grzegorczyk

Bardzo nietypowa odmiana komedii kumpelskiej, która pozwala śmiać się z tego, o czym do tej pory można było mówić tylko w tonie cierpiętniczym. Słodko-gorzka historia, która w sposób wyjątkowo atrakcyjny burzy stereotypy - Dominika Pietraszek

Lekki i bezpretensjonalny, a zarazem wcale nie banalny film dla każdego - zarówno wymagającego odbiorcy, jak i niedzielnego kinomana, pragnącego od kina jedynie dobrej zabawy - Bartosz Wróblewski



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz